آخرین اخبار
فصلنامه "خط هشت" سال ششم/ شماره دوازدهم- مهرماه 1401

نیروی هوایی ارتش؛ خالق حماسه‌های به یاد ماندنی دفاع مقدس

نابودی سه هواپیمای میگ دشمن با یک موشک، نابودی هواپیمای مدرن میگ 21 عراقی توسط جنگنده ضعیف‌تر ایرانی، اصابت هواپیمای دشمن به زمین درحال گریز و تخلیه بمب در خارج از هدف و گریز در مواجهه با رهگیر‌های ایرانی، اتفاقاتی بود که توسط خلبان‌های شیردل این مرز و بود بارها در طول دوران دفاع مقدس رقم خورد.
اشتراک گذاری
06 مهر 1401
282 بازدید
کد مطلب : 1132

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از هواپیماهای مختلف بمب‌افکن نظیر اف۴ فانتوم، بمب‌افکن سبک نظیر اف-۵ تایگر، ترابری مانند سی-۱۳۰ هرکولس، هواپیماهای رهگیر درگیری هوایی مانند اف-۱۴ تامکت، تانکرهای هوایی بویینگ و هواپیماهای خفاش و داشتن خلبانان کارکشته و شجاع، برتری کامل نسبت به نیروی هوایی قدرتمند عراق داشت. رژیم بعث عراق با وجود داشتن هواگردهای پیشرفته و مدرن، به دلیل عدم تسلط کافی خلبانان و ایستگاه‌های کنترل زمینی، در مقابل خلبانان مصمم و مؤمن ایرانی یارای مقاومت نداشتند و آسمان دو کشور شاهد خلق حماسه‌های فراوان از سوی مردان آسمانی ایران بود.

در نخستین پاسخ به هجوم هوایی نیروی هوایی عراق که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ اتفاق افتاد، نیروی هوایی آماده دفاع ارتش جمهوری اسلامی ایران با پرواز دویست فروندی و عبور یک‌صد و چهل فروند انواع هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن و پشتیبانی از مرز، عملیات کمان ۹۹ یا البرز را رقم زدند. عملیات‌های قاطع و حساب شده‌ای مانند شمشیر سوزان(حمله هوایی به پایگاه اتمی اوسیراک عراق)، سلطان ۱۰ (بمباران وسیع پایگاه الحریه)، اچ ۳ (حمله به سه پایگاه هوایی منطقه الولید در مرز اردن) نیز به دنبال این حملات پی ریزی و انجام شد که صدمات سنگین به زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی دشمن وارد کرد.

نابودی سه هواپیمای میگ دشمن با یک موشک، نابودی هواپیمای مدرن میگ ۲۱ عراقی توسط جنگنده ضعیف‌تر ایرانی، اصابت هواپیمای دشمن به زمین درحال گریز و تخلیه بمب در خارج از هدف و گریز در مواجهه با رهگیر‌های ایرانی، اتفاقاتی بود که توسط خلبان‌های شیردل این مرز و بود بارها در طول دوران دفاع مقدس رقم خورد.

در میان نام‌های ماندگار حماسه‌سازان آسمان ایران اسلامی، نام خلبانان استان اردبیل در اوج افتخار و وضوح، می‌درخشد. امیر سرلشکر خلبان شهید غفور جدی اردبیلی از نخبگان فانتوم اف-۴ نیروی هوایی و به روایتی شلیک کننده نخستین راکت به سمت جنگنده متجاوز عراقی، با یافتن محل استتار تانک‌های لشکر زرهی عراق و نابودی آن‌ها ضربه جبران‌ناپذیری به نیروهای دشن وارد کرد و حین بازگشت، هواپیمایش هدف قرار گرفت و خلبان جدی پروازی عاشقانه را آغاز کرد.

از دیگر نام‌های به یادماندنی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، شادروان امیر خلبان صمد‌علی بالا‌زاده، در زمرۀ بی‌باک‌ترین خلبانان تاریخ هوایی ایران است که غیرممکن برای او وجود نداشت و ماموریت‌های با درصد بالای خطر را شجاعانه می‌پذیرفت و سربلند به انجام می‌رسانید.

یادشان مانا.

نویسنده: شاهد مجتهدزاده

نوشته های مشابه

بیانیه روز جهانی قدس
کنگره ملی شهدای اردبیل:

بیانیه روز جهانی قدس

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید
وصیت‌نامه شهید «معرفت‌الله آدینه»:

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.