آخرین اخبار
فصلنامه "خط هشت" سال ششم/ شماره دوازدهم- مهرماه 1401

ضرورت توجه به ادبیات کودک و نوجوان

قصه، شاید جدی‌ترین پدیده‌ای‌ست که کودک به واسطه آن با دامنه وسیعی از آداب و رسوم و فرهنگ جوامع آشنا می‌شود.
اشتراک گذاری
19 مهر 1401
80 بازدید
کد مطلب : 1193

رشد روحی، اجتماعی و فکری کودکان و نوجوانان، به ادبیات غنی و پرباری نیاز دارد. این نوع از ادبیات در قالب‌های مانند داستان، شعر، خاطره و دلنوشته همواره مورد توجه کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد. از آنجا که ادبیات کودک و نوجوان با شناخت و رشد فکری کودکان و نوجوانان ارتباط وثیقی برقرار می‌کند؛ بنابراین کارآمد بودن و تاثیرگذاری آن بر فکر، رفتار و سبک زندگی مخاطبانش بر کسی پوشیده نیست. به عقیده کارشناسان حوزه کودک و نوجوان این شاخه از ادبیات در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبروست و برای دستیابی به جایگاه شایسته‌تر، توجه بیش از پیش فعالان این حوزه را طلب می‌کند.

وقتی یک هنرمند اثری را برای کودک و نوجوانی تولید می‌کند؛ باید اصول و مرزهایی را هم رعایت نماید. از جمله مهم‌ترین این اصول آگاهی بخشی، ایجاد انگیزه و آموزش است. هرچه نویسنده تجربه بیشتری در عرصه ادبیات کودک و نوجوان داشته باشد به همان میزان در تشخیص این مرز و اصول موفق‌تر عمل خواهد کرد.

قصه، شاید جدی‌ترین پدیده‌ای‌ست که کودک به واسطه آن با دامنه وسیعی از آداب و رسوم و فرهنگ جوامع آشنا می‌شود. از دل همین قصه‌ها و حکایت‌ها، کودک مفاهیمی پر ارزش و پر بها را می‌آموزد و چهارچوب شخصیتی و هویتی او شکل می‌گیرد. در کنار ادبیات، تجربه‌های زیستی و تربیتی خانواده نیز توانایی شکل دادن به شخصیت کودک را دارا هستند، لیکن این ادبیات است که توانایی تاثیرگذاری بیشتر و بهتری دارد.

آشنایی کودک با گذشته و تاریخ سرزمین مادری‌اش در پرورش فکری و شناخت او تاثیر بسزایی دارد. وقتی حماسه‌ مردان و زنان کشور و شجاعت و مردانگی جوانان و نوجوانان میهن در راه مبارزه با دشمنان و حفظ و حراست از امنیت و تمامیت ارضی کشور در قالب‌های مختلف ادبی برای کودکان بیان و الگوهای عملی و قهرمانان وطن برای او شناسانده می‌شوند؛ انگیزه آن‌ها را برای ادامه دادن راهی که پدران‌شان آغاز کرده و در آن موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند؛ بیشتر می‌کند.

به همین خاطر است که بیان حماسه آفرینی‌های سربازان میهن در جبهه‌های نبرد به صورت شعر، داستان و خاطره ضمن آنکه کودک را با تاریخ کشورش آشنا می‌کند، نحوه برخورد و مواجهه با رویدادهای مشابه در آینده را برای او آموزش می‌دهد.

نویسنده: حاتم رسولی

نوشته های مشابه

بیانیه روز جهانی قدس
کنگره ملی شهدای اردبیل:

بیانیه روز جهانی قدس

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید
وصیت‌نامه شهید «معرفت‌الله آدینه»:

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.