آخرین اخبار
به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی؛

اولین همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت

اولین همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
اشتراک گذاری
29 شهریور 1401
300 بازدید
کد مطلب : 534

رحیم نوعی اقدم از فرماندهان جبهه مقاومت ۲۹ شهریور در این همایش گفت: باید ادبیات و فرهنگ ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت توسط دانشگاه به نسل‌های آینده انتقال داده شود.
وی با بیان اینکه اوج سرداری ما لحظه بی سر شدن است، اضافه کرد: فونداسیون نبرد در صحنه نبرد در پشت‌صحنه و در چادرها شکل می‌گرفت.
نوعی اقدم با بیان اینکه باید فرهنگ ایثار و شهادت را با ادبیات زیبا و به‌صورت مستند برای نسل آینده انتقال داد، افزود: مقاومت را اراده‌ها تعیین می‌کردند، نه آهن‌پاره‌ها.
این فرمانده جبهه مقاومت با بیان اینکه باید هم جهادی عمل کنیم و هم جهاد را تبیین کنیم، تصریح کرد: شهادت ریشه در عاشورا و کربلا دارد.
وی با بیان اینکه باید خدا و بندگی خدا را به خود و نسل‌های آینده تعلیم داد، افزود: امروز اخلاص هم جزو موارد فراموش شده است که باید آن را یاد گرفته و آموزش دهیم.
نوعی اقدم با بیان اینکه اطاعت از ولایت و اطاعت‌پذیری را باید یاد گرفته و یاد دهیم، اضافه کرد: روحیه حماسی یعنی مجموعه رفتارهایی که ریشه در عاشورا دارد پس باید روحیه حماسی را هم آموزش دهیم.
اسماعیل چمنی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی هم در این همایش گفت: این دانشگاه به رسالت خود در مورد ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پایبند است و در این راستا برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کند.
وی با بیان اینکه همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت پیش درآمدی برای کنگره ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل است، تصریح کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از وظایف دانشگاه‌ها است و مصمم هستیم که با تمام توان در این مسیر حرکت کنیم و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی این فرهنگ را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.
چمنی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شهدای دوران دفاع مقدس این است که عاشق عبادت و پایبند به فرایض دینی بودند، تشریح کرد: اوج رضایتمندی و ایثارگری به معنای واقعی کلمه از دیگر ویژگی‌های شهدای ما بود.
عبدالله حسنی رئیس اولین همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت هم گفت: شهدا انسان‌هایی بودند که جان خود را باخدا و توحید معامله کرده و جانشان را برای رضای خدا و رسیدن به توحید تقدیم کردند.
وی با بیان اینکه شهدا نمردند؛ بلکه حیات پیدا کرده و در پیشگاه خداوند روزی می‌خورند، ادامه داد: شهادت رمز پایداری، نشان سعادت و پیروزی انسان است.
حسنی با بیان اینکه این همایش با استقبال ستودنی پژوهشگران و محققان مواجه شده است، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های مهم و منحصربه‌فرد انقلاب شکوهمند اسلامی در بعد معنوی و فرهنگی که موجب بالندگی مستمر انقلاب و نهضت جهانی اسلام در سراسر دنیا شده است؛ ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت است که توجه و گسترش این فرهنگ در همه سطوح، راز زنده‌ماندن نظام مقدس جمهوری اسلامی در برابر توطئه‌های دشمنان است.

پذیرش ۱۰۵ مقاله در همایش
عباس فنی اصل دبیر علمی اولین همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت هم در این مراسم گفت: ۱۱۴ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که ۱۰۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ۳۲ نفر از اساتید عضو کمیته علمی این همایش بودند، تشریح کرد: مجوز ISC برای این همایش دریافت شده بود تا اولین همایش ملی ایثار، مقاومت، جهاد و شهادت کاملاً علمی و پژوهشی برگزار شود.
فنی اصل افزود: ایثار و مقاومت، جهاد و شهادت، مبانی فکری و سبک زندگی شهدا، تبیین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، هنر، رسانه و فضای مجازی، عرفان، معنویت و شهادت، ایثار و شهادت در گفتمان رهبری انقلاب اسلامی، شخصیت‌پژوهی الگوهای مقاومت، وصایا و آثار شهدا، تحلیل گفتمان وصیت‌نامه شهدای استان اردبیل، مجاهدت‌های خانواده‌های شهدا، مؤلفه‌های فرهنگ عاشورایی، رسالت جامعه در قبال شهدا، سیر تحولی مقاومت در شرایط دیروز، امروز و آینده، جهاد تبیین و … از جمله محورهای این همایش بود.
داور نوری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل هم در این مراسم گفت: همه ما مدیون قشر معظم شهدا و ایثارگران هستیم.
وی با بیان اینکه آرامش و امنیت امروز خود را مدیون خون شهدا و رشادت‌های ایثارگران هستیم، تصریح کرد: باید از خون شهدا صیانت کنیم و این محقق شدنی نیست مگر آنکه ما مسئولان برای اعتلای نظام و انقلاب اسلامی به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت و خدمت کنیم.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۷۸۰ شهید متأهل و هزار و ۸۰۰ فرزند شهید، ۷۰۹ آزاده و ۵ شهید تک‌ستاره (تک‌فرزند) داریم.
انتهای پیام

نوشته های مشابه

بیانیه روز جهانی قدس
کنگره ملی شهدای اردبیل:

بیانیه روز جهانی قدس

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید
وصیت‌نامه شهید «معرفت‌الله آدینه»:

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.