آخرین اخبار
فصلنامه "خط هشت" سال ششم/ شماره دوازدهم- مهرماه 1401

یادداشت/ استفاده از قدرت نرم برای مقابله با جنگ نرم

استکبارستیزی و مخالفت با خوی سلطه‌گری و تمامیت‌خواهی غرب از جمله مهم‌ترین دلایل دشمنی نظام سطله با انقلاب اسلامی است.
اشتراک گذاری
07 مهر 1401
296 بازدید
کد مطلب : 1135

استکبارستیزی و مخالفت با خوی سلطه‌گری و تمامیت‌خواهی غرب از جمله مهم‌ترین دلایل دشمنی نظام سطله با انقلاب اسلامی است. غرب در تلاش است تا در برابر سبک زندگی جدیدی که انقلاب اسلامی با الهام از تعالیم اسلام ناب محمدی(ص) مروج آن است مقابله و با این تفکّر که داعیه جهانی دارد؛ رویارویی کند.

جریان انقلاب اسلامی موج بیداری در میان ملّت‌های مستضعف را ظرف مدت کوتاهی در سطح جهان گسترش داد و انسان‌های آزاده بسیاری را شیفته و مجذوب خود نمود و به این ترتیب باعث گردید تا منافع نامشروع نظام استکبار در تیررس حرکت‌های عدالت‌خواهانه ملّت‌های مظلوم جهان قرار گیرد. نظام سلطه در مواجهه با این پدیده ابتدا سعی کرد با جنگ سخت به مقابله با آن برخیزد ولی بعد از هشت سال با رهبری حکیمانه امام امت(ره) و مقاومت جانانه مردم روبرو شد و تلاش کرد گزینه‌های دیگری را بیازماید. بنابراین برای ریشه کردن انقلاب اسلامی و زمین‌گیر کردن آن به استفاده از جنگ نرم روی آورد.

جنگ نرم اقدامی پنهان و دارای زوایای پیچیده و متشکل از عملیّات‌های مختلف سیاسی، روانی، اطلاعاتی و فرهنگی است. این نوع نبرد در اتاق‌های فکر قدرت‌های سلطه‌گر طراحی و برای ایجاد تغییرات دلخواه و مدنظر در کشورهای هدف به مورد اجرا گذاشته می‌شود. هدف اصلی از اجرای این نوع جنگ تغییر نگاه ملّت‌ها به ارزش‌ها و فرهنگ خودی و پذیرش آرام و نرم فرهنگ تحمیلی است. بدین ترتیب آن‌ها هدف آماج تبلیغات گوناگون رسانه‌ای قرار می‌گیرند و در نهایت رفتار و علایق‌شان مطابق اهداف عاملان و آمران جنگ نرم، تغییر یافته و زمینه اجرایی شدن اهداف نیروهای مهاجم فراهم می‌گردد. به بیان دیگر در این جنگ اقناع افکار عمومی جامعه و اذهان به طور مستقیم مورد هدف قرار می‌گیرد و درحقیقت جنگ نرم در آن جامعه اتفاق می‌افتد و شرایط برای غلبه فرهنگ بیگانه مهیا می‌شود.

تغییرات در سطح سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و حتی تاثیر در نوع نگرش مردم به مفاهیم و ارزش‌های جاری، زمانی می‌تواند موثر واقع شود که افراد جامعه مورد هجمه از اهداف و منظورهای جریان نفوذ بی‌خبر باشند و در برخورد با آن منفعلانه عمل نمایند.

در فرآیند مقابله با جنگ نرم، شناسایی و کشف نوع تهدید و همچنین میزان شدت آن و اهداف مورد نظر به همراه سمت انتشار تهدید، بسیار مهم است. چگونگی رسوخ و تاثیر آن در سطح جامعه از مهم‌ترین وجوه شناخته شده جنگ نرم است. این امر سبب می‌شود که مقابله با آن نیازمند اتخاذ تدابیر خاص باشد.

با آگاه‌سازی مردم از مقاصد دشمن و ماهیت جنگ نرم و استفاده درست و بهنگام از ظرفیت‌ و سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور می‌توان به مقابله با این نوع از جنگ پرداخت. در حقیقت قدرت نرم، درون مایه و جوهره هر جامعه‌ای به شمار می‌آید و راه مواجهه و رو در رویی با جنگ نرم دشمن، حفظ و افزایش عناصر و مولفه‌های این قدرت است.

یادداشت: حاتم رسولی

نوشته های مشابه

بیانیه روز جهانی قدس
کنگره ملی شهدای اردبیل:

بیانیه روز جهانی قدس

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید
وصیت‌نامه شهید «معرفت‌الله آدینه»:

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.