آخرین اخبار
فصلنامه "خط هشت" سال ششم/ شماره دوازدهم- مهرماه 1401

موج ها سخن می گویند؛ نقش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس

نگاهی اجمالی به توان دریایی دشمن در ابتدای جنگ، نشان می‌دهد دریادلان نیروی دریایی ارتش، درخششی مافوق تصور در ابتدای دوران دفاع مقدس از خود نشان داده‌اند.
اشتراک گذاری
03 مهر 1401
312 بازدید
کد مطلب : 1123

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با نابود کردن کامل نیروی دریایی عراق در سال نخست جنگ توانست علاوه بر قطع دسترسی نظامی دشمن به آب‌های آزاد، با تسلط بر آبراه‌های منتهی به خلیج فارس، شاهرگ صادرات نفتی عراق را نیز قطع نماید.

نگاهی اجمالی به توان دریایی دشمن در ابتدای جنگ، نشان می‌دهد دریادلان نیروی دریایی ارتش، درخششی مافوق تصور در ابتدای دوران دفاع مقدس از خود نشان داده‌اند.

پایگاه دریایی بندر بصره مهم‌ترین بندر عراق شامل ناو تیپ سطحی متشکل از ناوچه‌های موشک‌انداز کلاس «اوزا»، ناوچه‌های اژدرافکن، ناو گروه مین‌روب و ناو گروه لجستیکی همراه با یک تیپ تفنگدار دریایی، پایگاه دریایی بندر ام القصر شامل ناو گروه‌های هم‌سطح با بصره به علاوه اسکادران پروازی دوازده فروندی بالگرد سوپر فرلیون، یگان‌های پشتیبانی رزمی شامل یک تیپ تفنگدار دریایی، نیروهای ویژه، مردان غواص، گردان‌های پدافند دریایی، توپخانه ساحلی و یک اسکادران بالگرد رزمی همراه با پنجاه و هفت فروند انواع شناور نظامی، همچنین ایستگاه‌های دریایی شعیبیه، فاو، سکوهای نفتی البکر و الامیّه مجهز به رادارهای سطحی، تجهیزات شنود و موشک اندازهای زیرسطحی و یگان‌های پدافند سنگین، در مجموع نیروی دریایی عراق را تشکیل می‌دادند که طی عملیات‌های اشکان، شهید صفری و مروارید، به صورت صددرصد نابود شده و تا انتهای جنگ فرصت بازسازی نیز پیدا نکردند.

در طی این عملیات‌های غرورآفرین و دوران دفاع مقدس، شهدا و جانبازان و ایثارگران بسیاری از بخش‌های مختلف نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم انقلاب شد که تعداد ۶ نفر از شهدای دریادل این دوران، فرزندان استان اردبیل بودند.

شهید خلبان عسکر مهتاج، خلبان بالگرد که در روز نخست آغاز جنگ در نخلستان‌های خرمشهر آسمانی شد.

شهید غلامحسین ملک‌پور، مهرماه ۱۳۵۹ در اثر اصابت راکت هواپیمای عراقی به ناوچه مهران به شهادت رسید.

شهید مشیت الله معصومی اندبیل در تیرماه ۱۳۶۱ در جبهه جنوب به دیدار محبوب شتافت.

شهید کاظم نظافت قره‌لر، شهید منوچهر عباسی و شهید حسن اعتباریان نیز در حماسه ناوچه سرفراز سهند و در رویارویی با ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا در سال ۱۳۶۷ پس از نبردی شجاعانه، همراه با شناورشان در اعماق آب‌های نیلگون خلیج فارس آرمیدند.

نویسنده: شاهد مجتهدزاده

نوشته های مشابه

بیانیه روز جهانی قدس
کنگره ملی شهدای اردبیل:

بیانیه روز جهانی قدس

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید
وصیت‌نامه شهید «معرفت‌الله آدینه»:

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.