آخرین اخبار
فصلنامه "خط هشت" سال ششم/ شماره دوازدهم- مهرماه 1401

بوی مرداد و کنگره‌ای که با آزادی آزادگان در ۱۴۰۲ می‌آید

شايد به ظاهر يك‌سالي تا برگزاري كنگره شهداي استان اردبيل در 26 مرداد 1402 فرصت باقي است اما در واقعيت، چيزي جز چشم بر هم‌ زدني نمانده است و بايد هرچه زودتر آماده شد.
اشتراک گذاری
24 مهر 1401
277 بازدید
کد مطلب : 1209

پرچم‌ها در کشاکش باد تکان می‌خورند. مقابل ساختمان می‌رسم. داخل که می‌شوم، تصاویر شهدا نظرم را جلب می‌کند. عکس‌هایی از جوانان سپاهی، ارتشی، بسیجی، نیروی انتظامی و مرزبانی روی دیوار نصب شده است. بهتر از این نمی‌شد همبستگی را تصویر کرد که همه در زیر پرچم ایران با آن نشانِ «الله اکبر» چشم به رهگذران دوخته‌اند. فاتحه‌ای می‌خوانم و از پلّه‌ها بالا می‌روم.

سرش خیلی شلوغ است و این را می‌شود از همهمه‌ای که در سالن و راه‌پله به گوش می‌رسد، فهمید. کاش با خبر می‌شدم که باز هم در جلسه است یا می‌تواند به سئوالاتم پاسخ دهد؟ یک بار دیگر پرسش‌ها را مرور می‌کنم و به خاطر این‌که وقتش گرفته نشود، چندتایی را خط می‌زنم.

شاید به ظاهر یک‌سالی تا برگزاری کنگره شهدای استان اردبیل در ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ فرصت باقی است اما در واقعیت، چیزی جز چشم بر هم‌ زدنی نمانده است و باید هرچه زودتر آماده شد.

در ذهنم صحبت‌هایش را به یاد می‌آورم که در خصوص برگزاری کنگره گفته بود: «این کنگره عظیم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل امروزی به صورت باشکوه برگزار می‌شود. خروجی برگزاری این کنگره علاوه بر جذب اعتبارات ویژه برای استان اردبیل باید در ترویج فرهنگ ایثار و کاهش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد، دهکده مقاومت در اردبیل ایجاد ‌شود. همچنین موزه دفاع مقدس نیز به بهره‌برداری برسد.» در آخر هم به چاپ و تدوین ۳۴۰ کتاب با محوریت شهدای استان اردبیل اشاره کرده و گفته بود: «برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه به عمل آمده و تلاش داریم تا زمان برگزاری کنگره به این مهم دست یابیم»

بیشتر باید در خصوص چگونگی برگزاری و نحوه توسعه استان از طریق برگزاری کنگره سئوال بپرسم و بار دیگر چند پرسش جایگزین کرده و به سمت اتاقش قدم برمی‌دارم.

پس از سلام و احوال‌پرسی، سئوالات را می‌پرسم و او با لبخند همیشگی‌اش، پاسخ می‌دهد. در ذیل بخشی از مصاحبه با سرهنگ علیرضا حسن‌زاده، دبیر اجرایی بزرگداشت کنگره ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل را می‌خوانید

برگزاری کنگره شهدا چه اهمیتی دارد ؟

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «یاد شهیدان نباید در جامعه ما از ذهنیّت‌ها خارج شود. شهیدان را باید زنده نگاه داشت. یاد شهیدان را باید گرامی بدارید و زنده نگه دارید.» مگر نه این است که شهیدان، این فرزندان شایسته انقلاب اسلامی در عصر حاضر که عصر بی‌بدیل امام خمینی(ره) و انقلاب شکوهمند اسلامی است، بهترین الگوها در طی این طریق خطیر هستند و مگر نه این است که اهمیت معرفی این الگوهای برتر، تا آنجاست که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌فرمایند: «زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست» چرا که اثری که یاد شهید و فرهنگ شهید می‌گذارد، با خود شهادت برابری و چه بسا برتری می‌نماید. به راستی اگر جوان امروزی بخواهد الگوی مناسبی برای خود انتخاب کند، آیا بهتر از شهدا را می‌تواند بیابد؟

  • از چه موقع دل‌تان می‌خواست کنگره شهدا در اردبیل برگزار شود؟

بنده از لحظه‌ای که به اهمیت برگزاری کنگره شهدا پی بردم، در آرزوی برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و اجتماعی در استان بودم. در درد دل‌های دوستانه‌ای که با دوستان خود به خصوص هیات تحریریه «خط هشت» داشتم، همواره از آرزوی خود برای برگزاری کنگره شهدا استان یاد می‌کردم. اما به صورت کاری و در پیگیری‌های اداری از سال ۱۳۹۵ به صورت جدی با نامه‌نگاری و درخواست از مسئولین وقت و هماهنگی‌های انجام گرفته در سازمان حفظ آثار سپاه و بسیج، دنبال برگزاری کنگره شهدا استان بودم.

  • کنگره چه نقشی می‌تواند در توسعه استان داشته باشد؟

کنگره شهدا در کنار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه استان داشته باشد. در حقیقت اگر ما بتوانیم خود و مردم استان را با فرهنگ ایثار و شهادت عجین کنیم، این عطر و بوی شهادت را در کوچه- پس‌کوچه‌های استان ساری و جاری کنیم، مطمئناً می‌توانیم بر تمامی مشکلات فائق آییم. علاوه بر آن در راستای این کنگره شاهد رونق در فعالیت‌های استان در تمام عرصه‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی عمرانی خواهیم بود و اقدامات ماندگاری به برکت کنگره شهدا انجام خواهد گرفت. همچنین به برکت کنگره شهدا، انجام کارهای خدماتی و حمایتی چون تجلیل و دیدار با خانواده معظم شهدا، و برگزاری یادواره‌های شهدا گرفته تا تهیه جهیزیه برای خانواده‌های کم برخوردار، آبرسانی به روستاها، ساخت خانه محروم، کمک به اشتغال پایدار و صدها طرح و برنامه ماندگار را شاهد خواهیم بود.

  • کنگره چگونه می‌تواند با جوانان و نوجوانان ارتباط تنگاتنگ داشته باشد؟

این هنر دست‌اندرکاران برگزاری کنگره و مسئولان استان است که بتوانند با جذب جوانان و همچنین سپردن امورات کنگره، ارتباط تنگاتنگی با آنان برقرار کنند. تجربه ثابت کرده در دوران هشت سال دفاع مقدس هم این جوانان بودند که با حضور پر شور خود در جبهه‌ها و لبیک به امر ولی امر مسلمین جهان، توانستند در مقابل استکبار جهانی ایستادگی کنند. امروز هم حضور جوانان در کمیته‌های اجرایی ستاد کنگره، باعث رونق امورات کنگره و آشنایی و انس جوانان و نوجوانان با نام و یاد شهدا خواهد بود.

  • کنگره شهدا با چه اهداف اساسی برگزار می‌شود؟

کنگره شهدا با اهداف زیادی مانند نشر و توسعه فرهنگ دفاع مقدس، ارائه الگوهای دفاع مقدس به نسل جدید، ظرفیت‌سازی برای مقابله با جنگ نرم، توسعه فرهنگ ایثار و برادری، مصون‌سازی جامعه از جنگ فرهنگی کشور و … برگزار می‌شود امّا به نظر بنده، شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین هدف کنگره در کنار این اهداف ایجاد بستر مناسب برای گسترش فرهنگ ایثار و شهادت با تقویت روحیه بسیجی و ارائه الگوهای ارزشی به جامعه در قالب تجلیل از حماسه‌سازان و خانواده‌های معظم شهدا است.

  • در پایان بفرمایید به کدام شهید ارادت بیشتری دارید؟

شهدا «عند ربهم یرزقون» هستند و به نظر بنده همه شهدا به آن درجه والای شهادت رسیده‌اند تا شهید شده‌اند. به قول معروف، شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی در کنگره ملی شهدای گیلان (که بنده هم توفیق حضور در محضرشان را داشتم) فرمودند: «تا کسی شهید نبود، شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش می‌شود. تمام شهدا دارای این مشخصه بودند».

گفتوگو: محمدحسین حسین پور

نوشته های مشابه

بیانیه روز جهانی قدس
کنگره ملی شهدای اردبیل:

بیانیه روز جهانی قدس

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید
وصیت‌نامه شهید «معرفت‌الله آدینه»:

همیشه پشتیبان ولایت فقیه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.