آخرین اخبار
فصلنامه "خط هشت" سال ششم/ شماره دوازدهم- مهرماه 1401

فیلم کوتاه را برای اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت دریابیم

در کشور ما هم ژانر جنگی از همان ابتدای تولید این فیلم‌ها در دهه شصت به دلیل تاثیر از جنگ تحمیلی، فیلم‌های ارزشمندی تولید و اکران شد که برخی از آنها جز پرفروش‌ترین و پر تماشاگرترین فیلم‌ها بود.
اشتراک گذاری
382 بازدید
کد مطلب : 1197

می‌گویند نیاز ما در اختراع است، در سینما به جهت نیاز فیلم‌های جنگی به جلوه‌های ویژه‌ی خاص، کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی هالیوود سفارشات تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای ساخت این جلوه‌ها را به شرکت‌های آی‌تی دادند و اینچنین نرم‌افزار‌ها روز‌به‌روز پیشرفته و بخشی جدا ناپذیر از صنعت سینما شد. این اتفاق اهمیت ژانر سینمای جنگ را نشان می‌دهد هرچند ژانر فیلم‌های تخیلی هم از این مقال مستثنی نیست امّا در سینمای پر زرق و برق امروز با آن جلوه‌های ویژه بصری با جذابیت‌های خاص، تماشاگران را در سینماها میخکوب می‌کند نشان از اهمیت سینمای جنگ برای تسخیر فرهنگ جوامع توسط هالیوود است.

البته در این نوشته قصد بررسی تاریخچه جلوه‌های ویژه بصری را ندارم بلکه مقصودم اشاره به اهمیت ژانر جنگ در سینما بود لذا تاثیر فرهنگی سینمای جنگ در دنیا موضوعی نیست که کتمان شود و هالیوود که بیشتر اشاعه‌دهنده فرهنگ یهودی و صهیونیزم در دنیاست تا رویای آمریکایی، با موج‌سواری بر این بستر، اذهان جوانان کشورها را آماج حملات فرهنگی قرار می‌دهد

در کشور ما هم ژانر جنگی از همان ابتدای تولید این فیلم‌ها در دهه شصت به دلیل تاثیر از جنگ تحمیلی، فیلم‌های ارزشمندی تولید و اکران شد که برخی از آنها جز پرفروش‌ترین و پر تماشاگرترین فیلم‌ها بود. با توجه به استفاده کلمه دفاع مقدس به جای هشت سال جنگ تحمیلی، این ژانر هم در سینمای ما ژانر دفاع مقدس نام گرفت، اما به جهت سیاست‌های استعمارگرانه جشنواره‌های بزرگ دنیا، متاسفانه فیلم‌های این حوزه ما آن‌چنان نتوانستند در این عرصه‌ها حضور یابند تا فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت را معرفی نمایند چرا که سیاست‌های این جشنواره اجازه نمی‌داد و قصد نداشت این فرهنگ زیبا برای مردم دنیا معرفی شود. در مقابل برخی سینماگران روشنفکرنما از اواسط دهه هفتاد با ساخت فیلم‌هایی که جامعه ایران را سیاه و فلک‌زده و فرهنگ دینی و شیعی کشورمان را فرهنگی کهنه و پوسیده در مقابل فرهنگ مدرن غرب نشان می‌دادند مورد اقبال این جشنواره‌ها قرار گرفتند و برخی جوانان جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دادند صد البته اصالت یک ملت دیندار را نتوانستند و نمی‌توانند از بین ببرند هر چند هدف ریشه‌ی این اعتقادات مقدس مردم‌مان بود اما به جهت محکمی آن در دل عموم مردم نتوانستند موفق شوند و در مقابل چنین فیلم‌هایی هم فیلم‌سازان متعهد انقلابی فیلم‌هایی بسیار تاثیرگذاری ساخته این توطئه‌های طراحی شده را نقش بر آب کردند که مطمئناً هنوز هم این خطر و نیاز به مقابله رفع نشده که هیچ، بیشتر از پیش باید مقابله به مثل فرهنگی صورت پذیرد.

با همه‌ی این تفاسیر اهمیت ژانر سینمای جنگ یا دفاع مقدس در این مطالب کوتاه برای خواننده عزیز دو صد چندان می‌شود و با توجه به این‌که بستر سینمای دفاع مقدس ما را تا حدودی برای حضور در جوامع جهانی و فستیوال‌های بزرگ سینمایی مسدود نموده‌اند می‌توان راه و مسیری دیگر برای اشاعه فرهنگ ایثار مقاومت و شهادت خود در دنیا انتخاب نماییم و آن مسیر، فیلم کوتاه است.

بدواً باید متولیان فرهنگی کشور بدانند که سینمای دفاع مقدس فقط فیلم‌هایی نیست که در آن جنگ و توپ و تانک و انفجار وجود داشته باشد بلکه این ژانر حوزه‌ی بسیار گسترده‌ای دارد که از پشت خاکریز در دفاع مقدس شروع تا دور افتاده‌ترین روستاهای کشور که در مسیر ایثار و شهادت همراه رزمندگان بودند و مانند آن پیرزن تنها در دورترین و محروم‌ترین روستای کشورمان یک جفت جوراب برای رزمندگان می‌بافت، ادامه یافته به یمن و لبنان و سوریه و عراق و آفریقا و تمام مردمی که در مقابل ظلم و ستم استعمار زورگو مقاومت می‌کنند، ختم می‌شود. هر چند در سال‌های اخیر ژانر مقاومت به سینمایی که در آن مفهوم مقاومت ملت‌ها را بیان می‌کند اطلاق می‌گردد اما به نظر نگارنده گونه مقاومت هم بخشی از سینما و ژانر دفاع مقدس است لذا با توجه به چنین حوزه‌ی گسترده‌ای و با عنایت به این‌که در سال‌های اخیر تولید فیلم‌های کوتاه در ایران رشد چشمگیری داشته، می‌توان با اندکی کمک و همیاری فیلم‌سازان جوان، در دنیا برای اشاعه فرهنگ ایثار ومقاومت موفق عمل نمود.

امروزه با وجود اینترنت، دوربین و تجهیزات سبک ارزان قیمت با سهولت دسترسی سریع و خیل جوانان مستعد و علاقه‌مند به فیلم‌سازی، تعداد زیادی فیلم کوتاه در کشورمان تولید و روانه یکی از هزاران جشنواره و فستیوال‌های خارجی می‌شود و روزی نیست که این فیلم‌ها در فستیوال‌ها ندرخشند و مورد توجه تماشاگران و متولیان آن قرار نگیرند. هر چند متاسفانه هنوز هم در کشور ما ساز و کار مناسبی برای پخش فیلم کوتاه وجود ندارد و بسیاری از این فیلم‌ها هیچ‌گاه در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرد.

این بخش از سینما امروزه در دنیا یک حرفه و صنعت موثر محسوب می‌شود و فیلم‌سازان زیادی صرفا در این حوزه فعال هستند و بر همین اساس هم سفارشات کمپانی‌ها را برای تبلیغ ایده و نظرات فرهنگی دنبال می‌کنند بنابراین متولیان فرهنگی کشور می‌توانند از این بستر بسیار ارزان و مناسب برای اشاعه و انتشار فرهنگ والا و انسانی مقاومت، ایثار و شهادت در دنیا استفاده نمایند. کافی است اندکی حمایت از این نوع تولیدات مخصوصا در استان‌ها و شهرستان‌ها بیشتر از پیش شود و همان روند ارسال این فیلم‌ها توسط سازندگان به فستیوال‌های خارجی صورت پذیرد آن وقت می‌توان در مقابل سینمای گران فیلم‌های بلند که آن‌چنان هم اقبال حضور خارجی ندارند خیل فیلم‌های کوتاه خود را با این مضمامین روانه بازارها و فستیوال‌های دنیا کنیم و به اهداف خود که همانا معرفی و شناساندن این فرهنگ انسانی به دنیاست استفاده نماییم.

فیلم‌سازان جوان بسیاری هستند که می‌توان با در اختیار قرار دادن تجهیزات فیلمبرداری، مساعدت اندک مالی، حمایت‌های لجستیکی و حتی در اختیار قرار دادن تجهیزات نظامی، فیلم‌های کوتاه بسیار خوبی برای عرضه در دنیا تولید نمایند البته قصد نگارنده این نیست که فیلم کوتاه دفاع مقدسی تولید نمی‌شود یا حمایت صورت نمی‌پذیرد بلکه منظورم هدایت این بخش بدون دخالت در آن است. به عبارتی همان‌گونه که فیلم‌های کوتاه با انواع موضوعات به صورت خودجوش و گاهی با حمایت برخی ارگان‌های ذیربط مثل سینمای جوان و موسسات فرهنگی در تیراژ بالا تولید و روانه بازارهای دنیا می‌شود با تشویق جوانان فیلمساز چنان‌چه یک سوم این تولیدات را به سمت مسیر فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت بدون دخالت‌های عجیب و غریب هدایت کنیم و در جشنواره وفستیوال‌های خارجی حاضر باشیم. قطعا تماشاگر غیرایرانی می‌تواند در همان تایم کوتاه با مفاهیم ایثار مقاومت آشنا شود که شاید ساعت‌ها برنامه‌های فرهنگی پر طمطراق با هزینه‌های بالا نتوانند این کار را انجام دهند.

نویسنده: سید محمد حسینی، کارگردان سینما و تلویزیون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محدودیت زمانی فراتر رفت. لطفا یک بار دیگر کپچا را کامل کنید.